1960 - 1975

Handgeschreven advertentie, uit De Spil jaargang 5 - januari 1971

Uniek_Feit.jpg
eerste_drieling.jpg
Uniek feit, eerste drieling lid van de KNVB, uit De Spil jaargang 8  - oktober 1974

Johan_Willem_en_Gerard.jpg

De drieling van vv Oene: Johan, Willem en Gerard Eiland (v.l.n.r.).

Cas_Vocke.jpg
Cas Vocke (l) als erelid benoemd door Jans Oosting (r)

Oene_3_tekst.jpg
Oene_3_foto.jpg
Oene 3 naar 1e klasse

Toernooi_Apeldoorn.jpg
Toernooi in Apeldoorn, begin jaren '70.

Teamfoto_jaren_70.jpg
Teamfoto jaren '70

Henk_Warnas.jpg
Krantenknipsel uit 1975 met de aankondiging dat Henk Warnas de trainer van Oene wordt. Een jaar eerder was reeds geprobeerd Warnas naar Oene te krijgen, toen stak Hans Kraaij (manager van Go Ahead Eagles) een spaak in het wiel. Een jaar later lukte het dus wel, ook getuige onderstaande briefwisseling van Go Ahead Eagles en de KNVB.
Brief_GA_-1.jpg

Brief_GA_-2.jpg

Brief_KNVB.jpg

Krantenknipsel_-_kantine.jpg
Krantenknipsel van 24 maart 1975: Verbouw kantine kostte 700 vrije manuren

Promotie_4e_klasse.jpg
Oene werd in mei 1968 kampioen zonder zelf te spelen. Het was Elspeet dat met 3-4 thuis verloor van Klarenbeek. “Ik heb na de blijde telefoontje uit Elspeet toch maar even teruggebeld of het nu allemaal wel waar was”  vertelde een nog na-glunderende voorzitter L. Lenselink.

Oene_kampioen_1968.jpg
Oene kampioen 1968

Opening_clubhuis_1964.jpg

Opening clubhuis 24 oktober 1964 – Burgemeester Renken van Epe feliciteert de voorzitter.

Oene_A_kampioen_-_1960.jpg
Oene A Kampioen – mei 1960

Stempelen_schaatstocht.jpg
Afstempelen bij schaatstocht georganiseerd door v.v. Oene - 1963

Stempelpost_1963.jpg
Stempelpost bij schaatstocht georganiseerd door v.v. Oene - 1963

Uitnodiging_25_jaar.jpg

Uitnodiging voor het 25-jarig jubileum - 2 oktober 1972

Receptie_25_jaar.jpg

Foto receptie t.b.v. 25-jarig jubileum 2 oktober 1972

Veteranentoernooi_1965.jpg

Veteranentoernooi 1965 Hemelvaartsdag

Schorsing_J._Vinke.jpg

“Het aannemen van een dreigende houding tegenover een tegenstander.”  Schorsing: 2 wedstrijden,  boete: 10 gulden – 5 april 1966

Kontiki blijft een begrip!

Begin jaren '70 ontstond het idee om voor de jongere leden van vv Oene af en toe een stukje muziek te draaien op de zaterdagavond. De initiatiefnemers waren de gebroeders Henk & Dick Bijsterbosch, Roelie de Wilde, Jan v.d. Burg, Hendrik Jan v.d. Vrugt, Jan Bosman en Gerard Bossenbroek. Ze begonnen op 23 november 1971 onder de naam ‘De Spil’. Nadat ze hun eigen installatie kregen - de eerste maanden draaiden ze op geleend of eigen gemaakt materiaal - veranderden ze hun naam in ’Kontiki’. Genaamd naar het gelijknamige nummer van The Shadows.
In het begin was Kontiki eenmaal per maand, maar vanwege de grote belangstelling werd dit al snel  een tweewekelijks evenement.

Van alle markten thuis

Kontiki verzorgde echter niet alleen de discoavonden. De heren waren ook aanwezig op feestavonden voor elftallen, jubileumdagen, sinterklaasavonden, schaatstochten, toernooien en niet te vergeten de zaterdagmiddagen. In de beginjaren waren er ook nog de zogenaamde ‘uitwedstrijden’. Met een zelfgemaakte lichtinstallatie, geluidsinstallatie en verdere toebehoren ging Kontiki naar andere voetbalverenigingen, fuiven, verjaardagen en soms naar enkele bedrijfsfeesten.
Zelfs tijdens de verhuizing van de kantine draaide Kontiki door. In de tijdelijke behuizing ‘De Hut’ was het vriendelijk gezegd niet altijd even warm (koud zelfs), maar het was wel vaak gezellig. In het nieuwe clubhuis kreeg Kontiki haar eigen vaste installatie. Door de jaren heen werd deze steeds verder uitgebreid.

Gevarieerde belangstelling
Kontiki had niet alleen een muzikale functie. Het sociale aspect was erg groot. Vele bezoekers en bezoeksters werden vrienden voor het leven. En menig relatie is begonnen binnen de muren van Kontiki. In de latere jaren organiseerde Kontiki een aantal keer per jaar een Goud van Oud avond voor de oude garde. Deze avonden werden goed bezocht en de sfeer was altijd geweldig te noemen.

Stoppen Kontiki

Kontiki kende in de jaren ‘90 een waar hoogtepunt. Het gebeurde regelmatig dat mensen er niet in konden omdat de zaal vol was. In het seizoen '96-'97 was de belangstelling zelfs zo groot, dat er een ledenstop moest worden ingevoerd.  Echter niet alle jaren waren even succesvol, en na de hoogtepunten in de jaren ’90 nam de belangstelling in het begin van deze eeuw steeds meer af. Niet alleen de bezoekers aantallen werden minder ook werd het steeds moeilijker om vrijwilligers voor de beveiliging en voor achter de bar te vinden. Daarom is rond 2008 besloten om een punt te zetten achter de discoavonden.

Kontiki 2.0
Omdat Kontiki een begrip blijft voor vv Oene, organiseren we vanuit de jubileumcommissie een Kontiki 2.0 feestavond. We hopen dat jong en oud in grote getalen naar deze gezellige avond komt. Laten we met zijn allen oude tijden laten herleven. Zet zaterdag 1 oktober vast in je agenda. Dan maken we samen Kontiki 2.0 tot een groot succes!

Bronnen:
Discotheek Kontiki, door Ap Brummel (Jubileumgids 50 jaar)
Kontiki (jubileumgids 60 jaar)

Pasjes controle bij de ingang
pasjescontrole.jpg

Sfeer impressie Kontiki